donderdag 8 maart 2012

Wie is Darla Davina

or...who's behind the eyelashes?
Ik kan drie van mijn grote passies,namelijk waarzeggen, mode en travestie samenbrengen onder één noemer : Darla Davina.

Waarzeggen.
"Waarzeggen" betekent voor mij via taal uitdrukking geven aan mijn allereerste intuïtieve indrukken. Dit is een bijzonder proces. Deze "indrukken" razen met duizelingwekkende snelheid door mijn hoofd. Vervolgens "vertaal" ik deze indrukken in woorden. Taal is echter, in vergelijking met deze indrukken, een zeer traag proces. Daarom gebruik ik vaak metaforen en zeer beeldende taal. Beeld gaat sneller dan het woord. Het is een vaardigheid die ieder van ons kan ontwikkelen, net als tekenen. Het heeft niks met "esoterie" te maken, en toch is het, in onze moderne samenleving, iets wat vreemd voor ons lijkt.
Wij lijken ons eerder comfortabel te voelen met wat anderen over ons denken,voorgekauwd ideeëngoed en veilige overtuigingen die ons beperken.
  
Mode.
Ik hou van de sensualiteit van stoffen : een specifieke kleurnuance,een schaduw van een stoffering,het ruisen van zijde,het  zachte aanvoelen van wol, het wilde dierlijke van leder.
Een mooie snit en vormgeving van deze materialen geven mij een esthetische stimulans, en van kinds af aan heb ik ideeën voor kostuums en grandioze outfits. Drie jaar geleden ben ik daarom fashiondesign gaan studeren. Ik hou ook ontzettend van accessoires in alle mogelijke vormen, en uiteraard...handtassen! De betekenis van de tas die meegedragen word is mooi,eenvoudig en diepgaand. Symbolisch representeert ze een fysieke/psychische baarmoeder, a medicinebag (native american), een copernicus/hoorn van overvloed, het grote mysterie, een draagmand,een blackbox, een DNA-streng, onze persoonlijke/collectieve voorgeschiedenis.   

Travestie.
Vanuit mijn passie voor kostuum en stoffering ging ik zes jaar geleden voor het eerst uit in vrouwelijke vorm. Dit voelde voor mij aan als een thuiskomen. Nu begrijp ik dat, door af en toe als vrouw door te gaan, ik een meer complete man ben geworden. Ik heb een andere kijk gekregen op mijn leven,laat staan relatievormen, gender, mannelijk/vrouwelijk aspect . Mijn normen en waarden hierrond zijn vernieuwd en verruimd,en het spel-en experimenteerelement hierin is voor mij zeer belangrijk. Ik krijg hierdoor zoveel vrijheid en zuurstof, het maakt mij meer compleet, geeft mijn leven meer glans en maakt alles intenser en zinvoller. Ik ben ontzettend dankbaar voor deze ontdekking.


"Je handtas is de spiegel van je ziel, ik help je erin te kijken!"
Darla Davina

Naast deze activiteit ben ik nu 17 jaar werkzaam als clown binnen de ziekenhuis/rusthuissector:

facebook: Clowns in the care sector

Ik ben acteur voor theater De Spiegel (muziek/figurentheater):

 www.despiegel.com

Ik ben beeldend therapeut en gaf de afgelopen 22 jaar tal van workshop en cursussen rond creatieve en persoonlijke vorming voor diverse organisaties en individuen. Daarnaast begeleid ik mensen rond hun persoonlijke missie in het leven:

beeldendetherapie.blogspot.be

Maarten Leo Reinard

"Als je tas kon praten, wat zou ze je te vertellen hebben?" 
Darla Davina